امام حسن مجتبی (ع) ضرب المثل حلم و تحمل است
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۳۸۵۹۴
حجت الاسلام واعظ موسوی گفت: امام حسن مجتبی (ع) ضربالمثل حلم و تحمل است، مقاومت و شهادت طلبی او با مقاومت و شهادت طلبی حسين بن علی (ع) تفاوتی ندارد؛ شاید مظلوميت ایشان از مظلومیت امام حسين (ع) کمتر نباشد؛ اما او در دورهای قرار گرفته است که
خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ در سال سوم هجرت و در شب نیمه ماه رمضان خانه امیرالمؤمنین علی (ع) و فاطمه زهرا (س) میزبان قدوم مولود مبارکی شد که شادی را با خود به خانه وحی آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ویژگیهای شخصیتی امام حسن مجتبی (ع) توضیح بفرمایید و مهمترین ویژگی شخصیتی ایشان به صورت مصداقی توضیح دهید؟
امام حسن مجتبی (ع) در طول عمرشان بارها و شايد بيست بار هر چه داشتند با فقراء نصف کردند البته نه اینکه همه اموال خود را بخشیده باشند، بارها پياده به حج مشرف شدند، بدون شک حال و هوایی که در سفر پياده پيدا می شود چیز دیگری است، هنگام عبادت حال عجیبی داشت، عابدترین اهل زمانش بود، نماز امام مجتبی(ع) سراسر اشک بود، اگر به آيهای از آيات قرآن می رسيد که در آن ذکری از عذاب بود می افتاد و از حال می رفت، نمونهای بود از پدر بزرگوارش علی بن ابیطالب (ع) و همه آن چه که از ویژگیهای حضرت علی (ع) از جمله شجاعت، دلاوری، سخاوت و ... شنيدهايد درباره امام حسن (ع) نیز صادق است.
منشاء بوجود آمدن شبهه تعدد زوجات و طلاق دادن پیاپی ایشان را توضیح بفرمایید.
امام حسن مجتبی (ع) از سال چهل که آغاز امامت ایشان است تا چهل و نه هجری قمری که به مقام و فیض بزرگ شهادت رسیدند، با دوران حکومت استبدادی سياه معاويه روبرو بودند که بيشترين فشارها هم روی شخص امام بود. معاويه از هيچگونه آزار، اذيت، تحقير و تبليغی عليه امام خودداری نمی کرد. هم و غم معاويه اين بود که بعد از خود خلافت به پسرش يزيد برسد؛ از این رو موانع یقینی و احتمالی را در زمان حياتش يکی پس از ديگری برمی داشت. که یکی از آن موانع یقینی سد وجود مقتدرانه و محکم امام مجتبی (ع) بود که معاویه درصدد حذف فیزیکی و معنوی او برآمد.
جالب این که بدانیم بعد از یک قرن که بنی عباس منافقانه به قدرت رسیدند تلاش کردند شخصیت امام حسن مجتبی (ع) را با تحریفات و نسبت دادن مطالب دروغ و کذب مخدوش کنند؛ چرا که در دوره بنيالعباس علويانِ بنيالحسن زياد قيام ميکردند و دستگاه سياست و تبليغات بنيالعباس براي اين که سادات بنيالحسن را بکوبند شروع کردند به تبليغات عليه جدّ آن ها يعني امام حسن مجتبی (ع). برای این که هویت قیام های سادات حسنی را خراب کنند و اعتبار این قیام ها را مخدوش کنند.
در واقع امام حسن مجتبی (ع) دو بار مظلوم واقع شده است؛ یک بار در زمان حیاتش توسط دستگاه مستبد معاویه و بار دیگر بعد از گذشت یک قرن از شهادتش توسط دستگاه منافقانه بنی العباس. از این رو دست به جعل روایاتی دروغین زدند مانند این که از علی بن ابیطالب روایت شده که فرمود: به پسرم حسن زن ندهید چرا که او زیاد طلاق می دهد و از این دست روایات ساختگی.
دوران امامت امام حسن مجتبی (ع) را تبیین نمایید.
امام حسن مجتبی (ع) ضربالمثل حلم و تحمل است، مقاومت و شهادت طلبی او با مقاومت و شهادت طلبی حسين بن علی (ع) تفاوتی ندارد؛ شاید مظلوميت ایشان از مظلومیت امام حسين (ع) کمتر نباشد؛ اما او در دورهای قرار گرفته است که بايد صبوری می کرد.
خطیب و امام جمعه اموی بالای منبر و در حضور امام حسن مجتبی (ع) پدر بزرگوارش علی بن ابیطالب (ع) را سبّ و لعن می کرد! و او کریمانه تحمل می کرد. از این رو است که به درستی درباره او گفته اند: کوچک ترين مصيبت های او در دوران زندگی مصيبت مرگش بود! یعنی مسموميت و شهادت کوچک ترين رنجی بود که ایشان در این دنيا ديد.
مردی به نام جُناده ميگويد: خدمت امام بودم در حین سخن گفتن حالش دگرگون شد! طشتی طلبید! خون های لَخته شده از دهان مبارکش درون طشت می ریخت. وحشت زده گفتم: اين ها چيست؟ با آرامش فرمود: مرا مسموم کرده اند. عرض کردم: چرا معالجه نمی کنيد؟ فرمود: کار از معالجه گذشته است. وَ بِماذا اعالِجُ الْمَوْتَ مگر مرگ را ميشود معالجه کرد و فرمود: تاکنون مرا دو سه بار ديگر مسموم کردهاند ولي به اين شدت نبوده است.
جناده می گوید: احساس کردم ساعات آخر زندگی امام است؛ عرض کردم نصیحتی بفرماييد. فرمود: وَ اعْمَلْ لِدُنْياک کأَنَّک تَعيشُ ابَداً ، وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِک کأَنَّک تَموتُ غَداً برای دنيايت چنان تلاش کن، گويا هميشه در اين دنيا هستی و برای آخرتت چنان کار کن، گويا همين فردا می میری.
در خصوص مسئله صلح امام حسن مجتبی (ع) با معاویه همواره دیدی که مطرح هست از موضع ضعف این پذیرش اتفاق افتاده است. آیا این صلح از روی اجبار بوده است یا خیر و اینکه امام از موضع ضعف این صلح را پذیرفتند یا از موضع قدرت؟
در زمان امام حسن مجتبی (ع) يک حالت رخوت، سستی و خستگی در شيعيان پيدا شده بود. امام حسن مجتبی (ع) با سست عنصری، ضعف، عقب نشینی و خیانت اصحاب و یارانش مواجه بود، در این شرایط اگر امام مقاومت ميکرد کشته ميشد ولی نه کشته شدن شرافتمندانه و افتخارآميز، آن گونه که حسين بن علی کشته شد؛ بلکه بعید نبود که یاران خیانتکار امام را دست بسته تحويل معاويه دهند.
از سویی دیگر تیپ شخصیتی يزيد با پدرش معاويه فرق ميکرد؛ معاويه در لباس نفاق چون ظواهر را مراعات می کرد، بسیاری از مردم سطحی و قشری دیانت او را باور کرده بودند؛ اما يزيد فسق آشکار داشت! و گاهی در حضور دیگران به پيامبر ناسزا ميگفت و اسلام و وحی را منکر می شد.
امام حسین (ع) گزینه ای مناسب تر از قیام نداشت؛ یعنی اگر قيام نميکرد از اسلام چیزی نمی ماند. پس شرايط زمان دو امام با هم متفاوت بود. امام حسن (ع) همان برنامه را اجرا کرد که امام حسين (ع) اجرا کرد و امام حسين (ع) همان برنامه را اجرا کرد که امام حسن (ع) اجرا کرد، فقط شکل کارشان با هم تفاوت داشت.
پایان پیام/648منبع: شبستان
کلیدواژه: صلح با معاویه کریم اهل بیت ع سالروز میلاد امام حسن مجتبی ع مقاومت و شهادت طلبی امام حسن مجتبی امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۳۸۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آزادی زندانی پس از تحمل ۱۵ سال حبس
یونس طرهانی معاون قضائی رئیس کل در امور زندانها و کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری استان تهران گفت: در راستای اجرای برنامههای ابلاغی رئیس کل دادگستری استان تهران برای کاهش جمعیت کیفری و تعیین تکلیف محکومان زندانی که طولانی مدت در حبس به سر میبرند، یک زندانی پس از تحمل ۱۵ سال حبس با صدور حکم اعسار مطلق آزاد شد.
طرهانی اظهار داشت: در ارتباط ویدئو کنفرانس با یک زندانی، که به اتهام ایراد ضرب و جرح به پنج سال حبس و پرداخت دیه محکوم شده بود و از سال ۸۸ به علت عدم رضایت شکات و مراجعه آنها همچنان در زندان به سر میبرد موجب صدور دستورات لازم برای تعیین تکلیف وی و صدور حکم قضائی در شعبه مربوطه شد.
معاون قضائی رئیس کل در امور زندانها و کمیسیون عفو و بخشودگی دادگستری استان تهران افزود: با توجه به اینکه محکوم علیه حبس خود را به اتمام رسانده بود و قریب ۱۰ سال پس از اتمام محکومیت، صرفاً به دلیل عدم توان مالی برای پرداخت دیه در زندان به سر میبرد و هیچ اقدامی نیز توسط شکات صورت نگرفته و حتی طی این مدت از یک روز مرخصی نیز استفاده نکرده بود، پرونده وی در راستای اجرای برنامههای کاهش جمعیت کیفری دستگاه قضائی مورد بررسی و تعیین تکلیف نهایی قرار گرفت.
وی در پایان در خصوص آزادی زندانی تصریح کرد: با هماهنگی بین مرجع قضائی مربوطه و دادسرای مجری حکم، زندانی پس از تحمل نزدیک به ۱۵ سال حبس، با صدور حکم اعسار مطلق، از زندان آزاد شد.
باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری